söndag 30 augusti 2009

Slut på semestern.....suck




I torsdags var broder Rolf och Mia här och skruvade dit en snygg plåt framför spisen. Numera kan vi elda lagligt i köksspisen. Han kom och mätte på eftermiddagen och levererade sedan plåten på kvällen, jag säger bara två ord - againEWP ÄGER!

Vi har också varit hos Elda och begärt en offert på braskamin samt en vanlig kamin till biblioteket respektive sovrummet uppe, vi väntar fortfarande på offerten, Calle Holmberg har också vidtalats men inte hört av sig.

Kennet "Blixten" Lyse tycker nog det blir skönt nu när vi åker, han kan nu jobba på i lugn och ro. En del förarbete är gjort och en instruktion är lämnad, känner jag den gode mannen rätt så kör han så det ryker tills vi återvänder. Min elinstallation på bilderna håller kanske inte EU-standard, men medge att den ser chic ut?

Tyvärr hann vi inte med tre antikdagar i Sävsjö med massor av utställare, dygnet har ju som bekant bara 24 timmar. Under vår utflykt till Moheda hittade vi dock flera antik / hantverksbodar i Asa, Fröderyd och Tolg så det finns fortfarande hopp.

Dessutom har vi planerat in ett besök på Gysinge gård utanför Uppsala, och ytterligare ett på Qvarnarp utanför Eksjö. Säkerligen får vi flera uppslag och tokiga idéer där, de är båda en portal vad gäller byggnadsvård i Sverige.

Häromdagen kom Julas postorderkatalog, det kommer att bli en höjdare när man sitter på vårt nymålade utedass. Jag tror att det blir en geringssåg till att börja med. Att såga 45 grader på fri hand är inget som rekommenderas, jag kan till och med gå så långt att jag bestämt avråder att ens försöka!

Dagen började med att undertecknad frågade grannen Niklas om råd vad gäller den smala öppningen mellan kök och bakugnen, kan det gå att öppna upp lite med en motorsåg tror du?
- Jag kommer om ett par timmar, ja sa bara fila te såga lite! Vilken granne...

Mycket riktigt, ett par timmar senare dök han upp med motorsågen. Det var en fröjd att se ett proffs in action. ! 10 minuter senarevet var bjälklaget borta, vilken kille! Innan dess hade jag försökt på egen hand med en lånad elballa (Broder Rolf titulerade elsågen så, vet inte om det är intaget i SAOL ännu, jag tvivlar). Elsågen kämpade på bra men inget hände med bjälklaget, när det sen började osa bränt gav jag upp. Det är bäst att inse sina begränsningar.....
Nu funderar vi på att klä in hörnet på bjälklager med en tjock tamp och olja in änden på bjälklaget, kan det vara något månne?

Under tiden har unga fröken Brisenhorn målat fodren runt toalettdörren, karmen är också målad. Järnspisen är murad, mat lagad och en massa annat.

Imorgon bär det av norrut igen, familjen Holm väntar på Tjurbergsgatan. Först skall vi dock tigga till oss middag på Klostergatan, kanske även en dusch. Vattnet sinade tyvärr i går natt, i skrivande stund uppskattas vattennivån till 50cm, vi behöver 55cm för att köra igång pumpen.

Dessa fyra veckor har gått osedvanligt fort, vi trodde att det skulle lugna ner sig efter kräftskivan men icke så...

Vi vill passa på att tacka alla som hjälpt till att göra detta till vår bästa semester någonsin. Jag skriver alla för att inte glömma någon, ni vet vilka ni är.

Om två veckor är vi tillbaka i idyllen igen, vi får se vad som händer då.

We'll meet again........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar